STATUS:
Hidup bagaikan corak di atas lukisan yang dilakar oleh pemilik diri .
YH blogger ♥♥: Hi

20 Dis 2015

Hi

21/12/2015 Part three Diploma. Nak cakap pasal penat macam tak perlu kot. Sebab biasa orang akan mengeluh benda yang sama. Nak cakap sedih ? pun macam tak perlu kot sebab semua orang ada kisah sedih lagi lagi dekat Gaza,syiria lagi faham kut erti kesedihan dan ketabahan. Nak cakap pasal emosi tak stabil ? pun tak perlu kut sebab semua orang ada masalah tersendiri ? like a PM for handle negara. Rasanya aku belum ke tahap itu lagi kut untuk pertikaikan kehidupan aku. why , why and why ? but the truth is aku masih muda darah masih panas. This is a reality. Ada pun beribu orang for handle me for change me to be a good person but if i cant to accept and i dont have any motivasi diri kecundang juga. Okay stred to the point, aku bukan nak cakap aku ni baik gile namati, bukan nak cakap aku ni banyak pengalaman hidup, bukan nak cakap aku dah jumpa macam macam orang and aku kenal sangat kau ni orang macam mana. Bukan nak cakap kau ni penuh dengan maksiat neraka tempat kau like a aku ni banyak ilmu agama. Bukan nak cakap apa barang duduk melepak tak fikir masa depan ke ? okay bukan. Aku pegang pada asas agama je. Pegang sifat 20. Pengalman hidup ? kau tak bole samakan pengalaman kau. Setiap manusia ada pengalaman sendiri. kalau kau terus hidup dengan pengalaman and masa silam kau bila kau bole pandang masa depan ? Maksiat ? semua manusia tak telepas dari dosa. Siapa kita nak menghukum manusia jika dia taubat siapa yang tahu ? dan siapa tahu taubat dia lebih ikhlas dan berserah kepada Allah lebih daripada kita yang hanya pura-pura baik dan terus menuduh orang. Melepak ? tu semua privasy sendiri janji tak lepas daripada tanggungjawab. Hidup ni simple ? Lain orang lain dia hadap untuk jumpa jalan lurus itu. Thats why aku cakap berdirinya kita di satu garisan dan berakhirnya dengan penamat yang sama ? maksud aku lastly kita akan kembali juga. Aku baru 19 tahun masih mencari identity diri. Tahu orang akan cakap kau ni tak berpendirian kan ? tapi nak jadi sesuatu yang kuat dan kukuh itu perlukan banyak benda untuk jadikan ia kukuh. Perlukan banyak soalan kenapa ? kenapa ? kenapa ? aku tak suka bila orang jawab jangan tanya soalan bodoh boleh ? but why ? even ia soalan bodoh tapi bila kau jawab aku akan dapat point apa aku nak if aku like a ayam ayam bila tanya tapi aku terfikir banyak kali untuk jawapan yang kau bagi. Like now, nak cakap banyak pun tak guna. Umur macam aku ni akan tanya soalan yang simple. Macam manalah future aku kan nanti. Aku bercakap bukan pasal kisah aku 100% tapi ia aku cuba untuk faham apa itu ini. Tahu ia seperti bodoh kan ? tapi aku suka untuk nengok gelagat orang dan aku cuba untuk faham dan masuk. tapi jenis aku ikut mood je, sebab jenis aku malas nak kenal orang dan malas nak rapat nan orang sangat. Sebab apa ? sebab pengalaman ^.^ Pengalaman memang mendewasakan kita. Pengalaman juga mengubah kita. Mengubah aku untuk tak cakap banyak dan buat lawak bodoh terus dengan orang baru.Pengalaman juga buat aku takut untuk hadap dunia, Pengalaman juga buat aku takut untuk percaya orang tapi satu jek sam[ai bila nak kaitkan dengan pngalaman kita sampai judge orang dengan mudah tanpa kau kenal dia betul-betul dan hanya samakan dia dengan pengalaman kau ? so, aku cuba lebih meluas untuk pandang apa itu masa depan. Aku takut sebanarnya bila fikir masa depan, serious. Sebab aku pegang banyak tanggungjawab dan harapan orang. So, aku tak beharap ada tangan menghulu dan support untuk aku berjalan di titi yang rapuh untuk melihat pelangi sebab bagi aku jika kita sendiri tak percaya pada diri kita yang kita boleh melihat pelangi dengan hati kita sendiri. Macam mana ? cari dan rasalah sendiri apa itu pelangi yang kita selalu bayangkan sebab dengan mendengar dan membayangkan tanpa rasa seperti tak kukuh kepercayaan kau yang pelangi itu bole dilihat dengan hati sendiri. Itulah yang aku harapkan. Ini bukan luahan perasaan ye, aku memang suka macam ni. Ada je idea nak membebel tapi aku dah lama tak membebel sebab pengalaman ? haha, Tak juga orang akan suka bila kita membebel benda yang baik. So, kita baiki diri kita bukan maknanya tak menegur salah orang tapi kalau diri kita tak lurus pelik ke kalau orang akan mempersoalkan. Hidup ni banyak soalan ? nak jawapan ? Aku tak belakon untuk dilihat baik depan orang, aku tak belakon jadi jahat untuk dilihat hebat depan orang. Ia tak bole di ceritakan tapi bila kau alami perasaan itu kau akan menjadi keliru sebab yang menanti adalah kepastian didalam tanpa kau sedari.
SEKIAN TERIMA KASIH SUDI MENZIARAHI (:

Tiada ulasan: